
CHP Genel Başkan Yardımcısı Karasu, ihale şartnamesi Avrupalı bir şirketi işaret ettiği ve
milyonlarca avronun yurtdışındaki bu şirkete gideceği gerekçesiyle TCDD’nin iptal edilen 40
lokomotiflik ihalesinin ardından bu kez 35 adet dizel-elektrikli anahat lokomomotifi için yine
benzer şartlarla açtığı yeni ihaleyi TBMM gündemine taşıdı.
Karasu, “Yerli ve milli olduklarını iddia edenler, her fırsatta bir avuç yandaşa rant sağlamak
için her türlü oyunlar çeviriyorlar” dedi.
ANKARA/
CHP Genel Başkan Yardımcısı ve Sivas milletvekili Ulaş Karasu, TCDD Taşımacılık A.Ş’nin
iptal edilen 40 lokomotiflik ihalesinin ardından bu kez 35 adet dizel-elektrikli anahat
lokomotifi için açtığı yeni ihaleyi Meclis gündemine getirdi. İhale şartnamesi Avrupalı bir
şirketi işaret ettiği ve milyonlarca avronun yurtdışındaki bu şirkete gideceği gerekçesiyle
TCDD’nin iptal edilen 40 lokomotiflik ihalesinin ardından bu kez 35 adet dizel-elektrikli
anahat lokomomotifi için yine benzer şartlarla açıldı. Yeni ihaleyi TBMM gündemine taşıyan
Karasu, “Yerli ve milli olduklarını iddia edenler, her fırsatta bir avuç yandaşa rant sağlamak
için her türlü oyunlar çeviriyorlar” dedi.
TCDD, 7 Ağustos 2025 tarihinde 40 lokomotif alımı için ihale ilanı yayımlamış, ancak
yerlilik şartı içermemesi ve bazı maddelerin belirli yabancı üreticilere avantaj sağladığı
gerekçesiyle eleştirilmişti. Tepkiler üzerine ihale “doküman güncelleme ihtiyacı” gerekçesiyle
iptal edildi. Ancak bu iptalden sadece birkaç gün sonra, 11 Eylül 2025’te bu kez 35 adet
lokomotif alımı için yeni bir ihale ilanı yayımlandı. Yeni ihale şartları “esnetilmekle” birlikte
eleştirilen teknik şartların büyük ölçüde korunduğu belirtildi. Bu ihalenin de 15 Ekim 2025’te
yapılması planlanıyor.
“OYUNLAR ÇEVİRİYORLAR”
CHP Genel Başkan Yardımcısı Karasu, TBMM’ye sunduğu soru önergesinde, Türkiye’deki
tek lokomotif üreticisinin 130 yıldır TÜRASAŞ olduğunu belirterek, “TÜRASAŞ, bileşenleri
‘yerli ve milli’ üretebilecek kapasitesi bulunurken bu ihalenin bu şartlar ile açılması büyük bir
darbedir. Yerli ve milli olduklarını iddia edenler, her fırsatta bir avuç yandaşa rant sağlamak
için her türlü oyunu çeviriyor. Sivas, Eskişehir ve Sakarya’daki kurulu fabrikalar, bu ülkenin
alın teriyle yükselen gurur abideleridir. Görülüyor ki bu iktidarın derdi, Cumhuriyetimizin
köklü kurumlarıyla, bu iktidarın derdi bu milletin kendisiyle!” dedi.
BAKANA SORDU
Yerli sanayiye destek verilmesi gerektiğini vurgulayan Karasu, Ulaştırma ve Altyapı Bakanı
Abdulkadir Uraloğlu’na özetle şu soruları yöneltti:
“İlk ihalenin iptal edilmesinin gerekçesi nedir?
İlk ihale şartnamesinde yer alan koşulları dünyada sadece birkaç yabancı firmanın sağladığı
iddiası doğru mudur? Doğru ise bu firmalar hangileridir, daha önce bakanlığınızın yaptığı
ihaleleri kazanmış mıdır?
Gaziray, Milli Elektrikli Tren, E5000 lokomotiflerinde yerli ve milli sistemler
kullanılmaktadır ve bu sistemler ‘yerli ve milli’ olarak tasarlanıp üretiliyorken, neden bu
sistemler ihale dokümanında yerli ve milli olarak üretim şartı konulmamaktadır?
Yeni ihalenin şartnamesinde de asgari yerlilik oranının yer almamasının gerekçeleri nelerdir?
TÜRASAŞ Fabrikaları’na neden yeterli teknik eleman işçi ve teknisyen alımı
yapılmamaktadır? Alım yapılmadığı gerekçesiyle bakım, tamirat ve imalat aksadığı iddiası
doğru mudur? Yeteri kadar bilgi birikimi ve mesleki tecrübeye sahip personel alımlarının
yapılmasıyla bu aksaklıkların giderilip bu fabrikaların yerli üretimi teşvik etmesi
hükümetinizin gündeminde midir?”